יום שני, 11 בינואר 2021

הסתבכת בצבא? קח עורך דין צבאי!

עורך דין גיא פלנטר, הליך פלילי בצבא – לא מה שחשבתם

רבים נוטים לחשוב שהליך פלילי שמתנהל בצבא, בפני בית דין צבאי נשאר בצבא – ומרגע שחייל פושט את מדיו ומשתחרר משירות צבאי, גם ההליך המשפטי שעבר בצבא - נשאר הרחק מאחור. אלא שלא כך הדבר.

הרשעה בכתב אישום שהוגש בפני בית הדין הצבאי – עלולה לגרור עונשי מאסר ממושכים לריצוי בפועל או על דרך של עבודה צבאית, עונשי מאסר מותנים, קנסות כבדים ועוד; אך חשוב מכך- הרשעה בבית דין צבאי עלולה לגרור תיוג במרשם הפלילי המנוהל על ידי משטרת ישראל, אשר ממשיך ללוות את החייל, הקצין, הנגד או אזרח עובד צה"ל - שנים רבות גם לאחר תום שירותו הצבאי.

משכך – ישנה חשיבות עצומה לקבלת ליווי וייעוץ משפטי בזמן אמת מגורם אשר בקיא ברזי הדין הפלילי הצבאי. חשיבותו של היעוץ והליווי המשפטי מתעצמת במיוחד, כאשר מדובר בחקירה פלילית של מצ"ח אשר עלולה להוביל להגשת כתב אישום על ידי הפרקליטות הצבאית, לניהול הליך פלילי, להרשעה בעבירות פליליות – ולריצוי עונשי מאסר בפועל.

חשיבות קבלת ייעוץ משפטי בשלב חקירת מצ"ח

הגוף האמון על חקירות בצבא הינו המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), ובסיומה של החקירה, על פי רוב, יועברו ממצאיה לפרקליטות הצבאית לקבלת החלטה.

ברוב המקרים, מדובר בחיילים אשר נחקרים לראשונה בחקירה פלילית – והם אינם מבינים בכלל את המצב אליו נקלעו. הם אינם יודעים את זכויותיהם וחובותיהם וכיצד לנהוג אל מול "האיום" - הם אינם מכירים את האמצעים העומדים לרשות חוקרי מצ"ח, את שיטות ופעולות החקירה השונות כמו גם את ה"תרגילים" החקירתיים הננקטים אל מול חשודים; הם גם חשופים יותר להשפעה ולאיום (בין אם מרומז ובין אם ישיר) מצד חוקריהם.

בשל גילם הצעיר והיותם נתונים למערכת צבאית היררכית ונוקשה, השולטת בכל האספקטים של חייהם, מצבם של החשודים בצבא אף גרוע ממצבם הבעייתי של אזרחים הנחקרים לראשונה בחייהם כחשודים. אין בידיהם את הכלים, הידע והניסיון לנתח את מצבם המשפטי, ולהעריך באופן שקול ומציאותי את הסיכונים והסיכויים העומדים בפניהם.

משכך – שלב החקירה במצ"ח הוא שלב קריטי ממנו ייגזר כיצד ייראה המשך ההליך. ליווי וייעוץ משפטי ממשרד עורכי דין מקצועי הבקיא בתחום המשפט הצבאי, כבר בשלב חקירת מצ"ח, עשוי להשפיע על עתיד התיק כולו.

חשיבות הייצוג המשפטי בטרם הגשת כתב אישום – השימוע

בתום חקירת מצ"ח, ככלל, יועברו ממצאי החקירה לעיונה והחלטתה של הפרקליטות הצבאית. גם שלב זה הינו משמעותי מאין כמוהו לחשוד, מאחר שעומדת לו הזדמנות חשובה לפנות לפרקליטות ולבקש לערוך שימוע בטרם יוחלט על הגשת כתב אישום.

בשימוע נטענות טענות עובדתיות ומשפטיות כאחת, ומשכך, גם כאן יש צורך בליווי משפטי מקצועי של עו"ד צבאי המכיר את המטריה הצבאית על בוריה, ויוכל לייצג את החייל נאמנה מול הפרקליטות הצבאית – ואולי אף להוביל לסגירת התיק כבר בשלב זה.  

משרד עורך דין צבאי גיא פלנטר – ייעוץ וייצוג משפטי בכל הנוגע להליכים פליליים בצבא

המשפט הצבאי הינו תחום עיסוק מרכזי במשרד עורך דין צבאי גיא פלנטר. לעורכי הדין המועסקים במשרד ניסיון עשיר ומוכח בטיפול בתיקים מורכבים ורגישים במערכת המשפט הצבאית, לכולם סיווג ביטחוני גבוה ואישור לשמש סניגורים בבתי הדין הצבאיים וכולם שירתו בעברם "בצד השני" של המתרס - והינם  יוצאי שב"כ, הפרקליטות הצבאית ופרקליטות המדינה ומכירים את המערכת ואופן עבודתה היטב.

על לקוחות המשרד נמנים חיילים בסדיר, אנשי קבע ואנשי מילואים אשר נקלעו להליך פלילי בצבא או זקוקים לייעוץ משפטי בכל הנוגע להליכי סיווג ביטחוני.

במישור הפלילי, מעניק המשרד הכנה לחקירת מצ"ח, מלווה חיילים ואנשי קבע  בהליכי החקירה ושחרור ממעצר צבאי, מייצג בהליכי שימוע בפרקליטות הצבאית, על מנת להימנע מהגשת כתב אישום וכן מעניק ייצוג משפטי בפני בית דין צבאי לרבות בית הדין הצבאי לערעורים.

במקרים המתאימים פועל המשרד לסגירת תיק בהסדר מותנה בצבא, לעריכת הסדר הקפאה, או ביטול כתב אישום צבאי.

המשרד מעניק ייעוץ וייצוג משפטי לחיילים ואנשי קבע גם בתחומים משיקים נוספים כגון: הסדרת מעמד צבאי, הגשת בקשה להקלה בעונש, טיפול במחיקת רישום פלילי לחיילים, סיוע במסגרת הליכי דין משמעתי בצבא (דמ"ש), ליווי וייצוג של נפגעי עבירה בצבא, סיווג ביטחוני והתאמה ביטחונית ועוד.

 


 

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה